התחלות הבנייה בישראל אינן מצליחות להדביק את קצב גידול האוכלוסייה. עתודות הקרקע אוזלות, בעיקר באזור המרכז. מעריכים, כי בעוד כ-20 שנה יחסרו למעלה ממיליון דירות בישראל, אחד הפתרונות להגדיל את שיעור יחידות הדיור, הוא קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית. אך בשנים האחרונות, נוספו עוד ועוד חסמים, מעבר לאלו המוכרים בתחום כמו הסכמת דיירים, בירוקרטיה מסורבלת וחוסר כדאיות כלכלית ליזמים.
מאגר הדירות הגדול בישראל מורכב משכונות מגורים וותיקות. שכונות אלו הוקמו על ידי הממשלה באמצעות בנייה זולה ומואצת אשר ייעודה היה לתת מענה לגלי העליות לאחר קום המדינה. התנאים בשטח והמשאבים המוגבלים יצרו שכונות המאופיינות בתשתיות ירודות. רוב השכונות הללו נמצאות בפריפריה, שם קצב ההתחדשות העירונית איטי מאוד, בשל חוסר כדאיות כלכלית ליזמים. בינתיים, הדיירים ממשיכים לגור שם בעשרות אלפי מבנים רעועים, ללא ממ"דים.
לבירור היתכנות תמ"א בבניין שלך לחץ/י כאן
הממשלה צריכה להתערב בנושא ולסייע
ב-2017 פרסם משרד הבינוי והשיכון קול קורא להקמת מנהלות עירוניות ברשויות המקומיות. מטרתן של המנהלות היא מחד קידום פרויקטים של התחדשות עירונית בתחומי העיר באמצעות סיפוק מידע והכוונה לתושבים בהתארגנות טרם פנייתם ליזמים. מאידך המנהלות מסייעות ליזמים בקידום הפרויקטים בשרשרת הבירוקרטיה ברשויות המקומיות.
לליווי דיגיטלי לאורך תהליך התמ"א החל משלב המכרז מול היזמים לחץ/י כאן
עד כה קמו 18 מנהלות עירוניות, המתוקצבות על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, רובן נמצאות במרכז הארץ בערים כמו בת ים, רמת גן וגבעתיים. לעומתן, דווקא בערי הפריפריה, היכן שיש צורך כמעט קריטי בהתחדשות עירונית למטרת בטחון התושבים, לא הוקמו מנהלות. התוצאה היא שברשויות המקומיות בפריפריה, החלטות בנושאי התחדשות עירונית נותרות בידי ראשי הערים או מהנדסי העיר. אלו לעיתים מונעים משיקולים כאלו ואחרים, ועלולים לעכב קידום פרויקטים. כפי הנראה אין מנוס מהתערבות ממשלתית בנושא. על מנת לקדם פרויקטים בפריפריה, הממשלה צריכה לייצר כדאיות כלכלית ליזמים. דרך אחת לעשות זאת, כפי שהצהיר לאחרונה יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן, היא על ידי הענקת קרקעות משלימות ליזמים באזורי ביקוש במרכז.
ליזמים המובילים בדירוג החברתי של סיטיסקוור
פיתוח התשתיות – במקביל לפרויקטים
חסם בולט אחר הוא חוסר ההתאמה בין התשתיות להתחלות הבנייה בשכונות מסוימות בערים. רשויות מקומיות רבות כמו חיפה והרצלייה מקפיאות מתן של היתרי בנייה ומעכבות פרויקטים של התחדשות עירונית בתחומן בשל העומס, שיוצרים פרויקטים אלו באזורים מסוימים בעיר וחוסר ההתאמה לתשתיות הקיימות. חלק מהן הצהירו, שעד שלא תהיה קורלציה בין פיתוח התשתיות לפרויקטים של התחדשות עירונית, הן יעכבו את קידומן. גם כאן נדרשת התערבות ממשלתית בנושא. כאשר יתקבל מימון ממשלתי לבניית תשתיות ומבני ציבור, יש סיכוי רב כי קצב הפרויקטים בהתחדשות עירונית יהיה מהיר יותר.
מעוניין/ת לקבל הצעות מחיר מיזמים המתאימים לפרויקט שלך? לחץ כאן