השבוע קרס באופן חלקי בניין אשר החל לעבור בשבועות האחרונים תהליכי תמ"א 38/1. הבניין, שנבנה לפני כ-50 שנה, נמצא ברחוב קרן היסוד בקרית ביאליק. במזל רב, הדיירים לא נפגעו, ופונו מדירותיהם. לאחר בדיקה שנערכה במקום על ידי מהנדס, בה נקבע כי חלק מהדירות בטוחות למגורים, חלק מהדיירים שבו לדירותיהם, והשאר שוכנו במלון. זו אינה הפעם הראשונה שבניין העובר תהליכי תמ"א 38 קורס. ב-2013 היו שני מקרים של קריסות בניינים שעברו תהליכי תמ"א. בניין אחד שקרס ברחוב הרצל בתל אביב, הותיר פועל הרוג וחמישה פצועים. במהלך שיפוץ המבנה, קרסה הקומה העליונה, ובעקבותיה קרסו גם כל התקרות בקומות התחתונות. במקרה השני, גם הוא במהלך תמ"א 38/1, בניין לשימור ברחוב קלישר בתל אביב קרס חלקית, הפעם ללא נפגעים.
האם זה אומר שנשקפת סכנה ביישום תהליכי תמ"א 38/1? כלל וכלל לא, כמו בהרבה דברים אחרים הכול תלוי באופן הביצוע.
כדאי לעבור לתמ"א 38/2?
גורמים בענף הבנייה סבורים כי קריסות אלו יכלו להימנע אם הבניינים היו עוברים תמ"א 38/2 הריסה ובינוי במקום תמ"א 38/1 לחיזוק הבניין. במסגרת תהליכי תמ"א 38/2 הורסים את המבנה הקיים ובונים את הבניין מחדש. יחד עם זאת, מאות בניינים עברו בהצלחה תהליכי תמ"א 38/1. מה גם שהתנאים הקיימים בשטח לא תמיד מתאימים ליישום תמ"א 38/2.
קשה לעיתים להצביע באופן ברור על הגורם האשם במקרים אלו. אולם, הישנות המקרים מצביעה על הצורך הגובר בפיקוח של מהנדסים ונוכחותם באתרי הבנייה. לא פעם מנסים הקבלנים לצמצם עלויות, וחוסכים בליווי המהנדס. על הרשויות המקומיות להתנות את הנפקת אישורי הבנייה בליווי צמוד של מהנדס, בייחוד בעת עבודות החפירה שנעשות באתר הבנייה, שבעקבותיהן ככל הנראה קרס הבניין. פעמים רבות, ישנם פערים בין תוכניות הקבלן לבין המציאות בשטח, ולכן מעורבות של מהנדס לאורך כל התהליך היא הכרחית.
קבלנים לא תמיד מקפידים על הנהלים
אך לא רק קריסות בניינים הם תוצר הרשלנות של תעשיית הבנייה בישראל. בשנים האחרונות מניין פועלי בניין, הנהרגים באתרי בנייה הולך ועולה. מתחילת 2018 ועד היום נהרגו 36 פועלים. ב-2017 מספר ההרוגים עמד על 35. מותם של הפועלים נגרם לא פעם מליקויי בטיחות חמורים. הדרך היחידה לעצור זאת היא להטיל סנקציות כלכליות על הקבלנים במקרים של חוסר הקפדה על נהלי בטיחות. חשוב לציין, כי מקרים אלו הינם יוצאים מן הכלל. בתחום ההתחדשות העירונית יש שפע של חברות יזמות וקבלנים בעלי סטנדרטים גבוהים, הממלאים בקפידה אחר נהלי הבטיחות.
אין ספק, כי בניינים ישנים כמו אלו שקרסו, לא יעמדו ברעידת אדמה חזקה, שעלולה בעתיד לפקוד את ישראל. קריסות אלו מעידות יותר מכל על הנחיצות הרבה בקידום תהליכי תמ"א 38, כמובן תוך מילוי והקפדה על נהלי בטיחות, על מנת לשמור על ביטחונם של האזרחים.
האם הבניין שלי מתאים לפרויקט התחדשות עירונית? לחץ/י כאן כדי לגלות