היא נחשבת לעיר פעילה יחסית בתחום ההתחדשות העירונית. עד כה קודמו 569 פרויקטים, כאשר 384 מהם במסגרת תמ"א 38/1 ו– 185 במסגרת תמ"א 38/2. נתונים המציבים את חיפה, כעיר השלישית בהיקף הפרויקטים בארץ. גם מספר היזמים הפעילים בעיר (154) מעיד על כך.
יחד עם זאת, עיריית חיפה נתפשת בשנים האחרונות כרשות נוקשה ומגבילה בכל הנוגע להיתרי בנייה. לפני כשנתיים, יצא מטעם העירייה מסמך מדיניות עירוני, שבו הוטלו מגבלות רבות על פרויקטים של תמ"א 38. המגבלות חלות על תוספת הקומות בשכונות מסוימות, צפיפות הבנייה, תקני חנייה, והגבלות כנגד הסתרת הנוף. היזמים והתושבים התקוממו, בטענה שמסמך זה הופך את תמ"א 38 ללא כדאית מבחינה כלכלית.
תהליכי הבנייה בחיפה התקדמו בקצב מהיר באופן יחסי לערים האחרות. 105 בניינים כבר אוכלסו, ו-9 מצויים בתהליכי בנייה. מאות הפרויקטים שהוגשו טרם פרסומו של מסמך המדיניות, יאושרו על פי המדיניות הישנה. בראייה עתידית, המדיניות החדשה תיצור ככל הנראה האטה בפעילות ההתחדשות העירונית בחיפה.
במאי 2018, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית חיפה התקדמה צעד נוסף במדיניות המגבילה. הוועדה החליטה לעצור את מתן אישורי היתרי הבנייה עבור פרויקטים של תמ"א 38 בשכונת כרמליה. הסיבה הרשמית לכך היא ריבוי אתרי בנייה בשכונה ועומס על התשתיות. בשנים האחרונות השכונה הפכה למוקד של יזמות נדל"נית בתחום ההתחדשות העירונית.
ראשת העיר הנכנסת, עינת קליש רותם, מגיעה מרקע של אדריכלות ותכנון ערים. בעת כניסתה לתפקיד הכריזה כי היא הולכת להפוך את חיפה לברלין הישראלית. הדרך שבה היא הולכת לעשות זאת תהיה לדבריה באמצעות תמ"א 38 ופינוי בינוי. לעבות את המגורים במרכז העיר, ולא רק להרחיב את הפרברים. בנוסף להתחדשות בנדל"ן בעיר חיפה, קליש רותם מתכוונת גם לחדש את המרחב הציבורי, לחזק את התחבורה הציבורית והדרכים.
סגור